חדשות המדינה

קבוצות "מכבי" המונות שחקני מאסטרס (מעל גיל 45), נמצאות בישראל במסע משחקים מסורתי, בניהול ארגון מכבי העולמי ולראשונה יתחרו ביניהם שלא על מנת לזכות בגביע, אלא למען זכרון חללי השואה מגטו טרזיינשטאט (טרזין, צ'כיה). 

 

הטורניר, הנערך בפעם השניה, נועד להזכיר את סיפורה של "ליגה טרזין" – ליגה ששוחקה בין השנים 1942-1944, כאשר אנשיה מחפשים מעט שפיות וזכרון של החיים שהיו להם. בחצר גדולה של אחד הקסרקטינים ( שנקרא "דרזדן") בהם היו כלואים אנשי הגטו, הועמדו שערים, סומנו קוים, הורכבו קבוצות שנשאו שמות של קבוצות אותן אהדו השחקנים, או מועדונים בהם היו, כמו "מכבי", "הגיבור", "הכח" ואחרים, או בפשטות – מקומות העבודה שבהם שהו. 

 

השחקנים, השופטים והמארגנים המשיכו את "החיים כאילו" – הנסיון לחיות בגטו שרוב תושביו נשלחו "למזרח", למחנות המוות והכפיה, או מתו במקום ממחלות ורעב. 

 

מה באירוע? 

 

הקבוצות יבקרו בבית טרזין, יקבלו הסבר היסטורי על הגטו ויבקרו בתערוכה מיוחדת הנקראת "ליגה טרזין" , המספרת את סיפורם של שחקני הליגה ומציגה קטע ממשחק שתועד ע"י הגרמנים בסרט תעמולה. התערוכה נחנכה בשנה שעברה בטורניר הזכרון הראשון, כאשר אברהם גרנט, שנושא השואה קרוב לליבו, פותח את הטורניר. לאחר הביקור, יתקיים טורניר כדורגל 7 (קבוצות עם 7 שחקנים כ"א) במגרש הכדורגל של מכבי עמק חפר שבקיבוץ, בניהולה של "מדינת הכדורגל" – עמותה הפועלת מזה 7 שנים לקידום סובלנות, אחריות אישית ולמיגור האלימות באמצעות מפגשי כדורגל בין חובבים, ללא שופטים, וללא גביעים.

 

 6  הקבוצות שישתתפו בטורניר יקראו על שם קבוצות מ"ליגה טרזין". הטורניר מתקיים בשיתוף מכבי העולמי,מועצה אזורית עמק חפר,משרד התרבות והספורט, המשרד לאזרחים ותיקים ובה"ד 8. 

 

לאורך שנות המאסר בגטו, קמו והתפרקו עשרות קבוצות שנשאו שמות של מקומות העבודה, מקומות מהם באו השחקנים, שמות של קבוצות מפורסמות, ארגוני ספורט יהודים ולא יהודים מכל רחבי מרכז אירופה ואף מחוצה לה. 

 

לטורניר הזכרון נבחרו 6 שמות של קבוצות נוער ומבוגרים ששיחקו בגטו: 

 

 

נשרים - Nesharim 

 

קבוצת נוער שנקרא "נשרים" (בעברית!) שמדריכה היה פראנטה מאייר, שהיה גם שוערה של קבוצת הבוגרים רווחת הנוער. בעיתון הקבוצה בגטו, שנקרא "רים-רים-רים", כתבו חבריה רבות על משחקי הכדורגל בגטו, כמו גם על חייהם הקשים. 

 

רווחת הנוער – Jugendfuersorge 

 

קבוצה של עובדים בגטו שטיפלו בנוער – חינוך, עבודה, רווחה. זאת הקבוצה שצולמה (בחולצות לבנות) בסרט התעמולה הנאצי. בהרכב: Franta.Maier, Pavel Breda, Peter Eisenberg-Erben, “Smudla” Klauber, Gruenbaum, Jan Burka, “Culius” Gruenfeld. 

 

הגיבור טרזין – Hagibor Terezin 

 

קבוצה שהוקמה בגטו תוך ציון ארגון הספורט "הגיבור" 

 

מכבי פראג - Maccabi Praha 

 

קבוצה ששמה בא מארגון "מכבי" שהיו לו סניפים בערים כמו פראג, ברנו ואוסטרבה

 

כחול-לבן - Blau-Weiss 

 

קבוצת נוער על שם תנועה הנוער היהודית ציונית כחול-לבן. 

 

ארסנל - Arsenal 

 

קבוצת נוער של חובבי הכדורגל האנגלי, שהיו רבים בצ'כוסלובקיה של אז.

 

קישורים:

 

הטורניר הראשון - ספטמבר 2009 (עם אברם גרנט)

 

אתר בית טרזין

 

הטורניר השני - אוקטובר 2010 - בשיתוף מכבי העולמי

 

חיפוש בתוצאות
צרו קשר